4. mája 2013

(RC) Recenzia: Jamrachův zvěřinec

autor: Carol Birch
názov: Jamrachův zvěřinec
originálny názov:  Jamrach's Menagerie
séria: -
rok vydania: 2011; ČR: 2013 (Host)
GR: 3.52 / 3,168 hodnotení

O autorke
Narodila sa v Manchestri a navštevovala Keele University. Je autorkou jedenástich noviel. Za svoje novely získala mnoho ocenení. V súčasnosti žije v Lancasteri so svojou rodinou.

Námet & Fabula
Carol napísala novelu (mne sa to zdalo také dlhé, že by to pokojne mohol byť aj román) o námorníkoch, konkrétne o Jaffym Brownovi a o jeho životnej plavbe. Samo o sebe, by to mohlo byť zaujímavé a v určitých častiach aj bolo, no prevažne som sa pri knihe nudila. 

Dej stagnoval, nahrádzali ho opisy, ktoré mi veľmi rýchlo začali prekážať. Príbeh mohol byť dynamickejší, viac sa zamerať na zážitky a nielen na omáčky, ktorými je kniha príznačná. Rozhýbal sa až pred koncom, posledných päťdesiat strán som zhltla na jeden šup - konečne sa odmedzilo obkecávanie (aj keď ho stále bolo dosť) a nahradil ho aj dej.

Najakčnejšie scény celého príbehu si autorka vypožičala zo skutočného života. (ktoré to boli sa dozviete na konci knihy) Ideálne by bolo, ak by ich aj skombinovala so živším dejom.

by: Jean-Genie.deviantart.com
Postavy
Všetky postavy sa mi zdali byť vzdialené. Ich pocity som nedokázala zdieľať na to som bola príliš nezaujatá. Keď sa aj niečo dialo, sprostredkovanie pocitov nebolo veľmi dobré - také nemastné-neslané, akoby odosobnené. Akoby postavy vedeli, čo majú cítiť, ale naozaj to necítili.

Hlavný hrdina, Jaffy Brown, je dobrý chlapec. Výnimočným sa stal vďaka istej udalosti jeho ranného detstva, ktorá ho priviedla k láske k zvieratám (ja by som sa ich po takom zážitku pravdepodobne desila). V snahe udržať tempo so svojím najlepším priateľom, Timom Linverom, obaja vyplávajú na more hľadať dobrodružstvo a istého bájneho tvora.

Štýl & Čítavosť
Ako som už povedala, kniha ma príliš nezaujala. Obsahovala veľa opisov a málo deja, takže sa čítala pomaly. Niekdy som ju odložila už po niekoľkých stránkach. Autorka si vybrala veľmi zaujímavý príbeh, ktorému však chýbal život a spád.

Emócie & Romantika
Týchto dvoch zložiek tu bolo pramálo. Romantiky a milostných zápletiek nebolo dokopy ani za pol strany. Emócií o niečo viac, ale nevedela som sa s nimi stotožniť, takže boli málo platné.

Dojem & Odporúčania
Do polovice knihy som bola presvedčená, že to bude na dve hviezdičky, no koniec ma presvedčil, že si zaslúži tie tri s prižmúrenými očami. Najväčším problémom pre mňa bol nedostatok akčnosti. Toto dielo by som zaradila skôr k nejakému literárnemu smeru, ktorý sa detailne venuje psychike človeka v rôznych situáciách v kombinácii s opismi - niečo, čo by ste našli pod štítkom povinné čítanie. A keďže ja si s ním nerozumiem, tak tri hviezdičky vôbec nie sú zlé.

3 hviezdičky

ĎAKUJEM VYDAVATEĽSTVU HOST ZA RECENZOVANÚ KNIHU
Jamrachův zvěřinec si môžete zakúpiť TU 

1 komentár:

  1. No neznie to ako niečo, čo by som si prečítala 8D Povinné čítanie som si vždy prečítala, ale tiež som potom často dávala v duchu 3 hviezdičky, lebo to proste už nie je môj štýl. Ale napr. takého Shakespeara milujem 8)

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem, že komentuješ. Ak by to bolo možné, prosím nekomentuj ako Anonym, lebo potom sa medzi komentármi strácam. :)