13. decembra 2012

(RC) Recenzia: Dedička (Trylle #1)

f
autor: Amanda Hockingová
názov: Dedička
originálny názov: Switched
séria: Trylle
rok vydania: 2012; SR: 2012 (Fortuna Libri)
GR: 3.85
zdroj obrázku a anotácie: vydavateľstvo Fortuna Libri

Keď mala Wendy Everlyová šesť rokov, jej matka sa ju pokúsila zabiť, lebo bola presvedčená, že je obluda. O jedenásť rokov Wendy zistí, že mama možno mala pravdu. Nie je tá, za koho sa považovala, a celý život sa jej rozpadá – a to všetko spôsobil Finn Holmes. Finn je tajomný chlapec, ktorý ju ustavične sleduje. Po každom stretnutí s ním je Wendy vykoľajená, a nesúvisí to iba s jeho príťažlivosťou, ktorú si nechce pripustiť. Onedlho sa však Wendy dozvie pravdu o svojom pôvode: je podhodenec. Hneď po narodení ju vymenili za iné dieťa a Finn ju prišiel odviesť do jej skutočného domova – do kráľovstva Trylov hlboko v horách. Wendy sa vyberie na cestu do čarovného sveta, o existencii ktorého ani netušila. Je krásny i desivý zároveň a Wendy sa preň musí vzdať starého života a vyrovnať sa s tým, čo ju čaká.

Amanda Hocking je mladá autorka, ktorá žije v Minnesote. Píše knihy pre mladých dospelých najmä fantasy žáner. Má rada Redbul, Jane Ausenovú, Star Wars lego, Batmana a neznáša dlhé prechádzky po pláži, lebo má strach z mokrého piesku.


Už je takmer tradícoiu, že sa najprv vyjadrím k obalu, ktorý je nádherný. Fortune Libri sa vždy podarí vybrať najkrajšiu obálku na obal. A ja, kď knihu dostanem, tak na ňu čučím dobrých pätnásť minút a neviem sa spamätať. Trailer je takisto úžasný, až mi nabehli zimomriavky, kým som ho pozerala. 


Znova sa raz niekomu podarilo vymyslieť veľmi originálny príbeh s prvkami, ktoré nie sú opozerané. Zatiaľ som sa nestretla s Trolmi (oni sami sa nazývajú Trylmi, lebo slovo Tryl sa im zdá urážlivé) nikdy. (ani v meste, ani doma, iba v tejto knihe) Páčilo sa mi, ako boli vykreslení, autorka si vymyslela celé ich dejiny a systém žitia naozaj originálne. (hlavne si pod pojmom trol nepredstavujte prihlúpleho obra z Harryho Pottera)

Na chvíľočku si predstavte stvet, v ktorom žijú trolovia spolu s nami. Ibaže nemajú všetko to, čo my. Ako takýto problém vyriešia? Veľmi svojsky - výmenou detí. Po rokoch ich čaká návrat, ktorý je dosť komplikovaný. A o tom je prvá časť trilógie. Byť Trolom je jedna vec, ale je iná naučiť sa žiť tak, ako všetci očakávajú. Navyše, Wendy nie je obyčajná ani medzi Trylmi.

Wendy, hlavná aktérka knihy, mi bola zo začiatku poriadne nesympatická. Jej právanie sa mi zdalo prehnané a príliš výbušné - skrátka, bola typické rozmaznané a večne nespokojné decko. S pribúdajúcimi prečítanými stranami, si však moje sympatie získala.

Tajomný Finn sa zmení na netajomného a prekvapivo, sa nespráva ako tradičný edwardovský hrdinovia. Je oveľa racionálnejší, priamejší ale aj chladnejši. Potlesk. Na scénu prichádza nová éra mužských postáv. Vôbec by mi neprekážala, ak by si z neho niekoľko autoriek vzalo príklad.

by ReginaWamba.deviantart.com
K štýlu knihy sa vyjadrovať nebudem, ale nemôžem nespomenúť, ako sa Dedička perfektne čítala. Ani som sa nenazdala a už bol koniec. Dej má spád, nestojí na mieste a hoci to nie je kniha typu Hry o život, kde sa stále niečo deje je výborným úvodom do trilógie. Koniec šokuje a núti čitateľa chcieť pokračovanie čo najkôr.

Zaskočila ma, keď naznačil, že mu na mne záleží,
a musela som si pripomenúť, že je to súčasť jeho práce. 
Toto všetko. | str. 76

Zapáčil sa mi aj spôsob písania podľa mňa dosť citovo náročných scén, bez citu. Nie bezcitne, ale bez prehnaných opisov zúfalstva, ľútosti a tak podobne. určite stačí napísať: Plakala som do vankúša celú noc, namiesto dvojstranovej slohovky o tom, ako mi bolo mizerne. Celý ten odstup alebo ako by som to nazvala ma zvláštne zaujal. Napriek tomu, že emočnosť mám v knihách rada zaujal ma nový spôsob, akým môže byť kniha napísaná.

Romantické duše sa dočkajú aj rôznych zápletiek, dokonca takých, čo by mi nikdy ani na um nezišli. Láska predsa nebude chýbať v žiadnej správnej knihe, no nie? 

Dojem & Odporúčania
Počas čítania to vyzeralo na tri hviezdičky, lebo kniha bolo originálna, dej sa hýbal plnynulo a čítala sa až neskutočne rýchlo aj dobre. Prečo teda štyri? Ĺebo-koniec-bol-totálne-prekvapivo-smutno-dokonalý-a-neviem-sa-dočkať-ďalšieho-dielu. Tak preto. Dúfam, že ste moje písanie cez pomlčky všetci pochopili.

+ odporúčam: výborná kniha, pre nadšencov nových druhov fantasy literatúry (jasné úpíru sú fajn, ale Trylovia sú fakt niečo)
- neodporúčam: (odporúčam) neviem, čo by som sem mala napísať, podľa mňa sa táto kniha hodí každému

4 hviezdičky

ĎAKUJEM VYDAVATEĽSTVU Fortuna Libri ZA RECENZOVANÚ KNIHU
Knihu Dedička si môžete zakúpiť TU

13 komentárov:

  1. Pekná recenzia 8)
    Tiež sa mi kniha moc lúbila, hodnotila som rovnako, na začiatku sa mi len nepáčilo to neustále pobehovanie sem a tam...stačilo by sa premiestniť len raz.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Pobiehanie som viac-menej neregistrovala. Aj keď sa teraz nad tým zamyslím, máš pravdu. Na druhej strane, Wendy bola zmätená. Má právo pobehovať sem a tam. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Kniha ma čaká na poličke, ale navnadila si ma, takže po nej možno siahnem už dnes večer. Ináč keď mi prídu knihy z Fortuny, tak tiež len hodnú chvíľu na ne čumím a obdivujem ich :D

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Určite začni už dnes večer. Som si istá, že ťa úplne pohltí. K obálkam niet čo dodať, sú nádherné. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. No ku tvojej recenzií by som doplnila - kniha určite nie je pre niekoho kto neznáša hlavná hrdiny - neznesiteľné kravy - pretože Wendy pre mňa nič iné nebola. Inak zaujímavá recenzia aj keď s tebou v mnohom nesúhlasím. Ale koľko ľudí toľko chutí :)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Wendy mi na začiatku tiež nesadla, ale vyrovlala som sa s ňou a nakoniec mi dokonca bola aj sympatická. No už sa chystám na tretí diel VA a s Rose som sa ešte stále nezmierila. :D

    OdpovedaťOdstrániť
  7. knížka vypadá opravdu zajímavě a už dlouho přemýšlím, jestli si ji mám pořídit :))
    no, zkusím ukecat rodiče :D aby mi ji koupili na Vánoce :D :)

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Awwww, to znie super, chcem si to prečítať!:)

    OdpovedaťOdstrániť
  9. To som rada dievčatá, že som vás navnadila. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Dědička vypadá opravdu dobře. Přemýšlím, že bych si ji v co nejbližší době přečetla. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  11. Zhodou okolností pozerám na dátum, kedy si recenziu uverejnila - dátum mojich menín :D /koniec odbočovania/
    Recenzia ma zaujala, mám chuť po knihe okamžite siahnuť - akosi dopomohlo aj video. Musím si to však do maturity zakázať - ešte dva týždne si teda počkám :/

    OdpovedaťOdstrániť
  12. Budem ti držať palce. :) A ako pomaturitný darček si okrem Dedičky pokojne môžeš zadovážiť aj jej pokračovanie. :)

    (PS: Lucia je krásne meno)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Práve dnes som si prečítala prvý diel, aby som nemala výčitky svedomia, že pre maturitu nič nerobím, tak v angličtine... :)
      Ďakujem, som s ním v celku spokojná :D ;)

      Odstrániť

Ďakujem, že komentuješ. Ak by to bolo možné, prosím nekomentuj ako Anonym, lebo potom sa medzi komentármi strácam. :)