Review: Mesačná pieseň (Mercedes Thompson, #1)

názov: Měsíční píseň
originálny názov: Moon called
séria: Mercedes Thompson
rok vydania: 2006; ČR: 2009 (FANTOM Print)

Anotácia z GR - môj preklad, prosím nekopírovať bez môjho vedomia

Život Mercy Thompsonovej nie je celkom normálny. Jej sused je vlkolak. Jej bývalý šéf je gremlin. A opravuje VW minibus pre upíra. Ale ani Mercy Thompsonová nie je celkom normálna - je kožomenič.

Briggsová vytvorila čosi nové. Svet fantasy upravila a pridala zopár nových stvorení, s ktorým som sa ešte nestretla. Preto som mala na začiatku trocha chaos v tom kto je kto a kto čo dokáže. Čím viac strán som prečítala, tým jasnejšie to bolo. Vysvetlenie prišlo, možno trošku nesúvisle, ale dalo sa to pochopiť. Vlkolaci sú stredobodom knihy, celý dej sa točí okolo niekoľkých svoriek a nečakaných problémov. Upíri sa vyskytnú tiež, ale nie sú dominantným prvkom.

Okrem toho, hrdinka špecifická. Veľmi špecifická. Žiadne milé dievčatko na strednej práve objavujúce, že svet okolo nie je celkom taký, aký si myslela. Mercedes je mladá žena okolo tridsiatky pracujúca ako automechanička vo svojej autodielni. Nevidí svet cez ružové okuliare a ani dej nie je zameraný na prvý lásku a trampoty okolo nej. Mercy (vždy mi to pripomenie tú pesničku od Duffy) je samostatná, mierne strelená, ale aj priateľská.

Krátky úvod - taký akurát, aby sa v deji príliš nestrácalo - sa končí príchodom chlapca žiadajúceho o niekoľko hodín práce. Ten chlapec je vlkolak. A príbeh môže začať. Pretože s mladým vlkolakom prichádzajú problémy nielen pre kožomenca, ale aj pre svorku vlkolakov žijúcich hneď vedľa nej. Komu z nich by sa páčilo, že sa niekto pokúša nájsť drogu účinnú aj na nich? A to je len zlomok z toho, čo vás v knihe čaká.

Autorka stavila na akciu. Veď prečo nie? Sladkých románov je veľa, treba aspoň trošku originality. Namiesto jemných božtekov sa dočkáme útokov, streľby a únosov. Napätie je udržiavané takmer počas celej knihy, zaujímavá je forma retrospektívnych pohľadov, rovnako ako vysvetlenia niektorých súvislostí, - nie vždy dostávame odpoveď na vynárajúcu sa otázku okamžite. Mercy o niečom premýšľa, povie si dosť a myslí na niečo iné. Pričom to prvé na čo myslela ostane nedokončené, aj keď je to viac-menej dôležité pre vyvíjajúci sa dej.

Bez romantiky sa žiadna kniha neobíde (ešte aj v trileroch je jej aspoň štipka), takže aby čitateľov akčné pasáže príliš nevyčerpali, prihodila zamilovanú story. Jej zlomené srdce sa snažilo zabudnúť na svoju prvú lásku, ale tá sa teraz vynorila - práve, keď potrebovala pomoc. Takto by to bolo príliš jednoduché, takže ešte pridala ďalšieho chlapa, ktorému sa páči. Vlkolaci sú veľmi teritoriálni, čo znamená konflikty medzi nimi napriek tomu, že Mercy nepatrí ani k jednému.

Plusom knihy bolo, že sa čítala veľmi rýchlo, ani som sa nenazdala a už bol koniec. Dej má spád a nezasekáva sa v siahodlhých opisoch. Ak treba niečo povedať tak jasne a stručne. Oceniť treba aj odklon od upírov či anjelov.

V neposlednom rade je to aj trošku kriminálna zápletka nútiaca sa zamýšľať. Kto, prečo, ako? Priznám sa, že ja by som nikdy neočakávala taký koniec. Nešlo o vyústenie, ale o tú konkrétnu postavu, čo za tým stála. Počas celého čítania by mi ani na um nezišlo, že to má na svedomí. Ukončenie bolo v happyendovom štýle, ale je z neho cítiť neukončenosť, aby bolo jasné, že nasleduje pokračovanie.

Z postáv sa mi žiadna nebola prehnane sympatická. Neoslovili ma možno kvôli nedostatku emócií prejavovaných v knihe - neboli zobrazené realisticky, ale zobrazovanie emócií ani nebolo zámerom knihy. Ponechala som si teda chladný odstup, no uznávam, že Adam sa mi zapáčil.

Môj dojem z Mesačnej piesne, bol príjemný. Nešla som do čítania s nijakými očakávaniami, čo sa vyplatilo, lebo kniha bola skôr príjemných prekvapením.

3 hviezdičky